Najlepszy nawet perkusista nie zagra najtłustszych groove’ów, najbardziej nośnych rytmów, czy innych kosmicznych przejść, nie mając naciągów na swoich wspaniałych bębnach. To oczywiście truizm, jednak (jak to jest w przypadku każdego truizmu) jest to stuprocentowa i bezdyskusyjna prawda, która nie wymaga szczególnie dużo główkowania.
Większym problemem jest już wybór marki, no i, co za tym idzie, konkretnego typu naciągu. Wprawdzie produkty dwóch potentatów w tej dziedzinie są u nas powszechnie dostępne, jednak zeszłoroczna rewolucja cenowa skutecznie ostudziła zapał wielu perkusistów do korzystania z nich. Do tego oferta polskich salonów perkusyjnych sukcesywnie powiększa się o membrany Code, pęcznieje katalog rodzimej marki WS, a tylko czekać tygrysiego skoku Azjatów. No i jest jeszcze Aquarian – trzeci spośród Wielkiej Trójki (obok Remo i Evansa) wytwórców naciągów perkusyjnych. Było zatem tylko kwestią czasu zanim portal www.beatit.tv zabierze się za sprawdzanie brzmienia naciągów perkusyjnych przeróżnych marek.
Pierwsza paczka tego typu przyszła do nas od firmy Music Info, która jest oficjalnym dystrybutorem marki Aquarian na Polskę. Znaczy to, że nasze testy naciągów zaczynamy właśnie od tego producenta. Na pierwszy ogień idzie model Texture Coated, a więc, jak sama nazwa wskazuje, w wersji powlekanej.
Test naciągów Aquarian Texture Coated
Aquarian Texture Coated to naciągi jednowarstwowe i powlekane (kolor biały). Dystrybutor przysłał nam komplet naciągów w rozmiarach 10″, 12″ oraz dwa 14″ – po jednym na tom i werbel. Jest to tzw. “tom pack“.
1. Przebieg testu
Do testu wykorzystaliśmy zestaw perkusyjny MES Midas Studio (klon + brzoza), werbel Natal Arcadia Steel 14″x8”, a także naciągi Aquarian Classic Clear jako rezonansowe. Tomy oraz werbel nastroiliśmy przy użyciu stroika Tune Bot, a wartości ich strojenia przedstawiały się następująco:
- tom 10″ w wysokim stroju – dźwięk D# (naciąg górny – 292 Hz, naciąg dolny – 245 Hz )
- tom 12″ w wysokim stroju – dźwięk C (naciąg górny – 245 Hz, naciąg dolny – 206 Hz)
- tom 14″ w wysokim stroju – dźwięk G# (naciąg górny – 195 Hz, naciąg dolny – 164 Hz)
- werbel 14″ w wysokim stroju – dźwięk A (naciąg górny – 319 Hz, naciąg dolny – 398 Hz)
- tom 10″ w średnim stroju – dźwięk C (naciąg górny – 245 Hz, naciąg dolny – 206 Hz)
- tom 12″ w średnim stroju – dźwięk A (naciąg górny – 206 Hz, naciąg dolny – 173 Hz)
- tom 14″ w średnim stroju – dźwięk F (naciąg górny – 164 Hz, naciąg dolny – 138 Hz)
- werbel 14″ w średnim stroju – dźwięk G (naciąg górny – 266 Hz, naciąg dolny – 398 Hz)
- tom 10″ w niskim stroju – dźwięk A (naciąg górny – 206 Hz, naciąg dolny – 173 Hz)
- tom 12″ w niskim stroju – dźwięk F# (naciąg górny – 173 Hz, naciąg dolny – 146 Hz)
- tom 14″ w niskim stroju – dźwięk D (naciąg górny – 138 Hz, naciąg dolny – 116 Hz)
- werbel 14″ w niskim stroju – dźwięk E (naciąg górny – 229 Hz, naciąg dolny – 343 Hz).
Mikrofony użyte dla celów wykonania testu:
- overhead: Proel DMH3 (2 szt.)
- rejestrator ROLAND R-26 (4 szt.).
2. Podstawowa specyfikacja testowanych naciągów Aquarian:
- seria: Texture Coated
- warstwy: 1
- grubość: 10 mil
- kolor: biały
- wykończenie: satyna
- charakter: tradycyjny
- zastosowanie: tomy, werbel
- dostępne rozmiary: 6″ – 28″.
3. Brzmienie
Aquarian Texture Coated to najbardziej klasyczny produkt, jaki tylko można sobie w tej dziedzinie wyobrazić. Biała, szorstka (i, według producenta, wytrzymała) powłoka doskonale nadaje się do gry miotełkami. Membrana dobrze reaguje w każdym z zastosowanych strojów, przy czym najwyższy to po prostu klasyczne, piękne brzmienie jazzowe z przyjemnymi dla ucha wysokimi harmonicznymi, a wraz z obniżaniem stroju otrzymujemy charakterystykę idealną dla klasycznego rocka. Ogólnie można opisać brzmienie jako otwarte, dość suche, ale jednocześnie ciepłe. Oprócz wspomnianych gatunków muzycznych, naciągi te znajdą zastosowanie np. w muzyce pop, latino, fusion, czy funk.
4. Podsumowanie
Nasze wrażenia z gry, oraz te słuchowe, są bardzo dobre. Nie jesteśmy w stanie wypowiedzieć się na temat wytrzymałości membran Aquarian Texture Coated ponieważ to wymagałoby przeprowadzenia testu przynajmniej kilkudniowego. Zachęcamy do tego, aby każdy samodzielnie wyrobił sobie opinię na temat tego modelu naciągów, czy to za pomocą naszego testu, czy to podczas wizyty w salonie perkusyjnym. Co nie bez znaczenia, są one warte uwagi Perkusistek i Perkusistów również ze względu na ceny. Wystarczy tylko spojrzeć na cenniki dwóch największych konkurentów i…
Producent: http://www.aquariandrumheads.com/
Dystrybutor w Polsce: http://www.musicinfo.pl/
OCENA: 5/5
Plusy:
- bardzo dobre wykonanie
- cena
Minusy:
- brak
Bębniarki i Bębniarze! Pora, aby naciągi Aquarian Texture Coated zostały poddane najważniejszemu ze wszystkich testów, a mianowicie temu na słuch widzów portalu dla perkusistów www.beatit.tv!
Share