Problem ochrony słuchu u muzyków wydaje się sprawą oczywistą i nie wymagającą dyskusji – w końcu każdy wie, że o własny słuch trzeba dbać, bo może go nie wystarczyć na całe muzyczne życie. Z drugiej jednak strony co jakiś czas dowiadujemy się od kolejnego muzyka (lub o kolejnym muzyku), że po latach pracy nastąpił u tej osoby znaczny ubytek słuchu. Głośna była sprawa Briana Johnsona z AC/DC, a u nas stało się to udziałem choćby Pawła Kukiza czy, jak pokazał niedawny nasz wpis z życzeniami urodzinowymi, wciąż popularnego i szanowanego wśród polskiej braci perkusyjnej byłego muzyka zespołów O.N.A., Skywalker, TSA Evolution i Cytrus – Zbigniewa Kraszewskiego.
Istnieją trzy podstawowe parametry charakteryzujące hałas w środowisku pracy. Są to:
1) NDN (najwyższe dopuszczalne natężenie dźwięku) – jego wartość dla poziomu ekspozycji na hałas w ciągu 8-godzinnego dnia pracy lub 40-godzinnego tygodnia pracy wynosi 85 dB
2) A (pasmo najlepiej słyszalne dla człowieka) – maksymalny poziom dźwięku nie może przekroczyć 115 dB
3) C (pasmo mniej słyszalne dla człowieka) – szczytowy poziom dźwięku nie może przekroczyć 135 dB.
Kilka lat temu na zlecenie Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzono badania natężenia hałasu w Filharmonii Krakowskiej, a także Operze Krakowskiej. W Filharmonii przez pięć dni badano orkiestrę oraz chór, podczas gdy w przypadku Opery narażenie na hałas wśród muzyków orkiestry badano przez dwa dni i przez jeden dzień w chórze. W zależności od wykonywanego repertuaru w FK nastąpiło przekroczenie wszystkich trzech parametrów charakteryzujących hałas w środowisku pracy, zaś w OK tylko jednego z nich, tzn. NDN. Jak wynika z badań, najgłośniejsze są instrumenty perkusyjne (gong wygenerował na próbie dźwięk o sile 110,1 dB) oraz dęte blaszane (puzon 103,7 dB, trąbka 99,9 dB). Jak wiadomo, nikt nie bada natężenia hałasu występującego w 30-metrowej salce prób rockowej lub metalowej kapeli. Czy jest tam ciszej, czy głośniej, Bębniarki i Bębniarze są w stanie domyśleć się sami. Pomyślcie choćby o samych blachach… Również będąc na koncercie w roli widza i słuchacza warto mieć przy sobie parę zatyczek.
Testujemy Stopery Zildjian HD by Ear Peace
Polski dystrybutor marki Zildjian – firma ADA Music – przysłała nam niedawno do sprawdzenia komplet stoperów o nazwie Zildjian HD by Ear Peace. Jak sama nazwa wskazuje, zatyczki zostały wykonane na zlecenie przez firmę o wdzięcznej nazwie “Uszny Spokój“. Zobaczmy, ile tego spokoju udzieli się potencjalnemu użytkownikowi.
Oto nasze wrażenia:
1. Opakowanie
Produkt jest zapakowany w nowoczesny, otwierany na bok kartonik, który daje możliwość podejrzenia zatyczek bez otwierania pudełka. Po wysunięciu z opakowania mamy do dyspozycji:
- aluminiowe etui z logo marki Zildjian
- trzy stopery w kolorze cielistym
- dwa zestawy filtrów.
2. Produkt
Stopery Zildjian HD by Ear Peace są wykonane mocnego, miękkiego, hipoalergicznego silikonu w trzech odcieniach skóry. Mają one kształt przywodzący na myśl szyszkę, co od pierwszego kontaktu daje nadzieję na dobre przyleganie w małżowinie usznej. Ochota na jak najszybsze wypróbowanie tym większa… Do tego dwa zestawy filtrów osłabiających hałas – jeden zawiera filtry w kolorze cielistym (według producenta o średniej skuteczności), drugi – w kolorze czerwonym (według producenta o wysokiej skuteczności). Całość wygląda gustownie, zresztą celem producenta było, aby stopery nie były widoczne podczas użytkowania.
3. Użytkowanie i skuteczność
Umówmy się, że dla nas nie ma szczególnego znaczenia fakt, iż zatyczki zlewają się z kolorem naszej skóry i są dzięki temu zamaskowane. Ważne jest to, czy spełniają swoją rolę. Te spełniają. Stopery faktycznie dobrze przylegają do wnętrza małżowiny usznej i nie wypadają. Wrażenie wytłumienia jest bardzo komfortowe, tzn. nie ma wrażenia słuchania “pod wodą” – wysokie częstotliwości są nadal w dużym stopniu słyszalne, nie drażniąc przy tym słuchu i dopełniając te średnie i niższe. Można powiedzieć, że pasmo wysokie zostało w odpowiedni sposób “domiksowane” do średnich częstotliwości i basów. Jest to szczególnie zbawienne podczas próby, gdy perkusista nie posiada talerzy z sygnaturą Benny’ego Greba, tylko walczy o częstotliwości z gitarzystami i wokalistą lub wokalistką za pomocą blach w wykończeniu brilliant.
Sprawdziliśmy również skuteczność stoperów Zildjian HD by Ear Peace podczas jednej z naszych realizacji koncertowych. Jeden z członów naszej ekipy spędził całą próbę dźwięku oraz koncert artysty na scenie, a drugi na FOH-u. Możemy z czystym sumieniem stwierdzić, że po kilku godzinach zmęczenie było o wiele mniejsze niż po użyciu zwykłych zatyczek, a tym bardziej po zrealizowaniu materiału bez żadnej ochrony (czego unikamy). Należy także wspomnieć, iż przez kilka godzin pracy stopery nie wypadły z uszu ani raz, a po pracy nie mieliśmy żadnego wrażenia dyskomfortu mechanicznego związanego z odciśnięciem się zatyczki w małżowinie usznej.
Wyjęcie zatyczek z ucha nie stanowi żadnego problemu za sprawą specjalnych “zawleczek”, które stanowią integralną część każdego odlewu. Wszystkie je można łatwo schować do naprawdę gustownego, dwukomorowego karabińczyka z logo Zildjian. To etui można przytroczyć do paska, breloczka na klucze, smyczy lub też pokrowca na pałki. Jest ono dodatkowo wykonane z anodowanego aluminium, dzięki czemu nie trzeba martwić się o jego wytrzymałość i trwałość. Bardzo praktyczne rozwiązanie.
Naturalnie nie byliśmy w stanie przeprowadzić takiego badania, jak to przytoczone przez nas, które miało miejsce w Krakowie, i opisaliśmy wyłącznie nasze odczucia. Jeśli chodzi o faktyczne wartości w decybelach, to musimy oczywiście polegać na informacjach podanych przez producenta. Z tego powodu zamieszczamy tabelę skuteczności. Jednak nasze wrażenia “na ucho” są bardzo pozytywne.
Tłumaczenie tabeli:
Zatyczki HD ORNH
Ocena
Redukcji Natężenia Hałasu |
11 i 14 dB
(gdy stosuje się zgodnie z zaleceniami) |
||
ZAKRES REDUKCJI HAŁASU
DLA ISTNIEJĄCYCH ZATYCZEK WYNOSI DO 30 (WIĘKSZE WARTOŚCI OZNACZAJĄ WIĘKSZĄ SKUTECZNOŚĆ) |
|||
Ear Peace
Venice, CA 90291 earpeace.com |
MODEL EP-HD | ||
Federalne przepisy USA zabraniają usunięcia tej etykiety przed sprzedażą | EPA | Etykieta wymagana na mocy Zarządzenia o Ochronie Środowiska Rządu Federalnego USA. |
Skuteczność Ear Peace HD – dane dot. redukcji natężenia hałasu
Hz | 125 | 250 | 500 | 1000 | 2000 | 4000 | 8000 |
Filtr w kolorze cielistym
(średnia ochrona) |
8,7 | 11,4 | 13,6 | 16,4 | 22 | 18,6 | 23,5 |
Filtr w kolorze czerwonym
(wysoka ochrona) |
14,3 | 14,2 | 15,1 | 17,4 | 22,3 | 19,3 | 24,8 |
Średnia ochrona – filtr w kolorze cielistym
Stosunek sygnału do szumu: 19 (20dB -wysoki, 16dB – średni, 13dB – niski)
Wysoka ochrona – filtr w kolorze czerwonym
Stosunek sygnału do szumu: 20 (21dB -wysoki, 18dB – średni, 16dB – niski)
Producent: https://zildjian.com, https://www.earpeace.com
Dystrybucja w Polsce: http://www.adamusic.pl
OCENA (5/5)
Plusy:
- bardzo dobre wykonanie
- gustowny wygląd
- redukcja szkodliwych i “krzyczących” wysokich częstotliwości
- nie drażnią małżowiny usznej
- jeden rozmiar dla wszystkich
Minusy:
-
- brak
Źródła dotyczące norm dla natężenia hałasu oraz badań: ciop.pl, www.mpips.gov.pl, www.dziennikpolski24.pl, zdrowie.gazeta.pl
Share