Drumcraft i Bass w RecPublica Studio
Niejeden bębniarz i niejedna bębniarka wiele razy zastanawiali się nad tym, czy bębny akrylowe nie byłyby sensowną alternatywą dla dość bezpiecznego wyboru między klonem, a brzozą. W końcu wygląda to to całkiem fajnie, zwłaszcza gdy się ładnie podświetli na scenie, a zdjęcia Johna Bonhama, czy Tommy’ego Lee za takim zestawem widział chyba każdy. Jednak najczęściej zadawane w takiej sytuacji pytanie to: ?A jak właściwie ten cały akryl brzmi??. Nasz Pan Prezes, który jako oficjalny endorser firmy DrumCraft ma dostep do tego typu sprzętu, postawił sobie za cel w miarę swoich możliwości odpowiedzieć na to pytanie wszystkim tym, którzy ?chcieliby, a boją się? poczynić taki zakup.
Testy przeprowadzono w zaprzyjaźnionym studio RecPublica w miejscowości Lubrza. Ta zacna placówka jest dogodnie położona tuż przy autostradzie A2, około 70 km na wschód od Świecka. Pan Prezes rozstawił tam zestaw DrumCraft series 8 Acrylic i zaprosił trzech znajomych basistów, aby pod kolektywnym okiem realizatora Patryka Żukowskiego i stroiciela Michała Zimmera nagrać kilka motywów sekcji rytmicznej i pokazać jak może zabrzmieć ?suchy? akryl z basem. Jedyna metoda ingerencji w brzmienie bębnów, na jaką sobie pozwolono podczas sesji, to zmiana ich strojenia. Werble użyte w projekcie to aluminiowy o rozmiarach 14?x5? oraz klonowy o rozmiarach 13?x5?, oba wykonane przez DrumCraft.
Centrala z naciągiem Remo Powerstroke 3 zabrzmiała jak przystało na centralę 24″, a więc miała dużo dołu i potężny atak. W samym bębnie musieliśmy umieścić poduszkę wytłumiającą ponieważ bez niej dźwięk zaczynał żyć własnym, szalonym życiem i nie można było go kontrolować (akryl nie pochłania dźwięku tak, jak klon). Jednak po dokonaniu zabiegu z poduchą sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Moc basowych częstotliwości i atak powalały !!!
Tomy z naciągami Remo Pinstripe pokazały (podobnie jak centrala) mnóstwo ataku przy jednoczesnym tłustym i, jak to ujął nasz Pan Prezes, bardzo “smolistym” brzmieniu.
Zestaw wymaga pewnych umiejętności technicznych i artykulacyjnych, może też okazać się, iż nie zabrzmi w każdym rodzaju muzyki. Jego specyficzne “muliste” częstotliwości raczej zginą w metalowym łomocie, natomiast mogą ciekawie się zaprezentować w kontekście szeroko pojętego rocka, alternatywy, czy nawet lżejszych klimatów typu gospel, fusion itp.
A oto efekty sesji, które możecie ocenić sami.
Bartek Pietch (bass), Daniel Moszczyński (kompozytor)
[embedplusvideo height=”275″ width=”440″ standard=”http://www.youtube.com/v/SFfW-AMGsTc?fs=1&hd=1″ vars=”ytid=SFfW-AMGsTc&width=440&height=275&start=&stop=&rs=w&hd=1&autoplay=0&react=1&chapters=¬es=” id=”ep4080″
Kacper Pietrzy (bass), Dawid Szmatuła (klawisze)
[embedplusvideo height=”275″ width=”440″ standard=”http://www.youtube.com/v/r4jFyzqxnxQ?fs=1&hd=1″ vars=”ytid=r4jFyzqxnxQ&width=440&height=275&start=&stop=&rs=w&hd=1&autoplay=0&react=1&chapters=¬es=” id=”ep9177″
Kacper Pietrzy (bass), Dawid Szmatuła (klawisze)
Set perkusyjny Szopix
Zestaw wykorzystany do nagrania to DrumCraft Akryl w następującej konfiguracji :
– shell set: 7mm Acrylic 24″x20″ Kick, 12″x9″ TT, 16″x14″ FT, 18″x16″ FT
– werble: 14″x5″ (aluminium), 13″x5″ (klon)
– naciągi: REMO Pinstripe, Ambassador.
Mikrofony perkusyjne użyte w nagraniu
STOPA:
BD AKG D112 -> PRE NEVE 1073
Custom subkick mic ->PRE SSL
OVERHEADS:
3x Royer 122 ->PRE NEVE 8801
2x Coles 4038 ->PRE AEA TRP
Ambient 2x Neumann U87 ->PRE SSL
Ambient 2x Shoeps MK4 ->PRE SSL
TOMY:
3x Sennheiser MD421 ->PRE SSL
WERBEL:
Shure SM57 (góra) -> PRE NEVE 1073
Shure SM57 (dół) ->PRE SSL
HI-HAT:
HH MicrotechGeffel M300 ->PRE SSL
Data, Miejsce, Ekipa
2010-09-20
Studio RecPublica Studio
Goście: Bartek Pietch, Kacper Pietrzyk, Dawid Szmatuła, Bartek Kucz
oraz Bartłomiej ‘Szopix’ Czerniachowski, Wojtek Hołysz, Michał Zimmer, Łukasz Kaczmarek.