Testujemy monitory studyjne Focal SHAPE 50 i subwoofer aktywny Focal SUB ONE.
Jakiś czas temu testowałem dla Was kartę dźwiękową (tutaj test), która umożliwia m.in. nagrywanie całego zestawu perkusyjnego, a następnie obróbkę dźwięku w środowisku DAW. Test wyszedł nam na przysłowiową piątkę, ale do jego wykonania potrzebowałem odsłuchów, bo przecież warto coś słyszeć podczas nagrywania i miksowania. W naszym studio oczywiście mamy zawodowy system odsłuchowy, ale stwierdziłem, że to idealny moment do przetestowania monitorów studyjnych, które mogą się sprawdzić w środowisku świadomego perkusisty. Wielokrotnie spotykałem się z produktami francuskiej firmy Focal i wiele słyszałem o nich dobrego. Konsekwencją tego było napisanie maila do polskiego dystrybutora tych systemów firmy Lauda Audio. Otrzymałem natychmiastową odpowiedź z informacją, że bardzo chętnie i co tylko chcemy dostaniemy do testów. Wybrałem system Focal Shape 50 z aktywnym subwoofwerem SUB ONE. Przyświecała mi idea wyboru monitorów do małego pomieszczenia, z budżetem nieprzekraczającym kilku tysięcy złotych. W moim teście jednak rozbiję na dwa osobne tematy: monitory oraz subwoofer. Po pierwsze sam sub bass kosztuje tyle, co dwa monitory, a po drugie właśnie te monitory spokojnie mogą obyć się bez tego potwora generującego niskie rejestry.
Przejdźmy do meritum.
Już po wyjęciu monitorów z kartonów uderza piękny design. Biorąc pod uwagę cenę, mamy tu do czynienia z płytą MDF, jednak jest ona bardzo ładnie wykończona barwionym w masie fornirem z prawdziwego orzecha włoskiego. Robi to przysłowiową robotę i już same monitory na biurku wyglądają bardzo zacnie. Firma Focal zastosowała w tej serii system bez otworów wentylacyjnych, co na pewno zredukowało ich wymiary, a przede wszystkim pozwoliło na umieszczenie ich blisko ściany, bez niepotrzebnych odbić. Membrany głośników są wykonane z włókna lnianego w bazowym kolorze, co również dodaje świeżości. Całość uzupełniają głośniki wysokotonowy o profilu “M”.
Miałem jednak lekkie obawy, czy te maleństwa dadzą radę i będą mogły grać szerokim pasmem z odpowiednią dla każdego perkusisty głośnością. Odpowiedź jest jedna: tak! Jestem pod ogromnym wrażeniem przejrzystości wydobywającego się z tych monitorów dźwięku, szerokości pasma i szczegółów, jakie można usłyszeć w trakcie odsłuchu preferencyjnych nagrań. Monitory, choć małe i pozbawione otworów, nie rezonują. Naprawdę mają moc w niskich rejestrach, którą generują pasywne radiatory umieszczone po bokach. Dodatkowo każdy monitor można dostroić do pożądanych warunków odsłuchowych za pomocą wbudowanego eq w trzech pasmach oraz filtra wysokoprzepustowego odcinającego pasma 40-90 hz., potrzebnego do współpracy z subwooferem.
Jestem pewien, że te monitory sprawdzą się każdemu perkusiście, który chce pracować w profesjonalnych warunkach odsłuchowych, nie inwestując w sprzęt z półki pro.
Specyfikacja produktu:
- Model : SHAPE 50
- Kod produktu : SUP_29169-b
- Gwarancja : 2 lata
- Waga bez opak.: 6.5 kg
- Typ : Aktywny
- Rozmiar głośnika niskotonowego : 5″
- Rozmiar głośnika wysoko-tonowego : 1″
- Korekcja częstotliwości : TAK
- Moc Wzmacniacza : 85 W
- Wejście XLR : TAK
- Wejście RCA : TAK
- Kolor : Czarny z wykończenie barwionego orzecha
- Pasmo Przenoszenia od (Hz) : 35000
- Pasmo Przenoszenia do (Hz) : 50
- Grille ochronne w zestawie
Dla nas produkt na ocenę top5
Dodatkowo pozwoliliśmy sobie dołączyć do tych testowanych monitorów, subwoofer Focal SUB ONE.
I znowu po wyjęciu z kartonu głośnik emanuje jakością wykończenia. Postawiony na podłodze, wręcz wkleja się w otoczenie. Konstrukcja wykonana jest również z płyty MDF barwionej na czarny, matowy kolor. Mamy tutaj już tradycyjne otwory wentylacyjne, a dwa głośniki 8 calowe umieszczone są po bokach obudowy. Zaskoczył nas brak jakichkolwiek zniekształceń w niskich rejestrach, nawet przy odkręceniu subwoofera na maksimum mocy. Generowany bas jest miękki i wyrazisty, bez niepotrzebnego dudnienia czy przesterowania. Mamy dużą możliwość ustawień: od szerokiego wyboru wejść i wyjść do konfiguracji systemów odsłuchowych, aż po możliwość zmiany częstotliwości podziału pasma, kontroli fazy czy zmiany polaryzacji.
Specyfikacja produktu:
- Dwa 8-calowe głośniki niskotonowe z membraną Slatefiber
- Wzmacniacz: x2 100W RMS (klasa D)
- Zakres częstotliwości: 32Hz – 120Hz (+/- 3dB)
- Maks. SPL: 114dB (szczyt @ 1m)
- Wejście stereo: x 2 XLR
- Wyjście stereo: x 2 XLR
- Wejście i wyjście LFE: XLR
- Regulowany filtr dolnoprzepustowy (45 – 120 Hz)
- Pozycja fazowa (0 – 180°) i przełączana polaryzacja
- Przełączany filtr górnoprzepustowy dla głośników satelitarnych z wybieraną częstotliwością zwrotnicy (60 Hz / 90 Hz)
- Automatyczny tryb gotowości po ok. 30 minutach bezczynności
- Wymiary (wys. x szer. x gł.): 475 x 310 x 520 mm
- Waga: 18,5 kg
- Grille ochronne w zestawie
Dla nas sprzęt również na ocenę top5
Pojawia się jednak pytanie, czy subwoofer jest niezbędny do pracy studyjnej? Naszym zdaniem tak, jeśli chcecie mieć pełną kontrolę nad niskimi rejestrami podczas nagrywania i miksowania waszych bębnów oraz wszędzie tam, gdzie słuchanie muzyki sprawia nam słuchaczom większe doznania.
Strona producenta: https://www.focal.com/index.php/pl
Strona dystrybutora w Polsce: https://laudacentral.eu/