W okresie epidemii wirusa COVID-19 perkusiści oraz firmy perkusyjne starają się zaproponować bębniarzom zamkniętym w domach jakieś zajęcie związane z ukochanym instrumentem. Artyści i szkoły proponują lekcje online, a firmy pogadanki, wywiady, a nawet warsztaty.
Podobnie jest w przypadku beatit.tv. Proponujemy Wam nowy sposób kontaktu w naszej działalności, a mianowicie panele edukacyjne online, które streamujemy na żywo, a następnie zamieszczamy na naszym kanale.
Ósmy z takich paneli odbył się 10 lipca, kiedy to Marcin “Viking” Leitgeber mówił o tym, do czego znajomość języka angielskiego przydaje się perkusistom i skąd czerpać wiedzę.
Znajomość języka angielskiego (dodajmy, że nie musi to być wiedza na poziomie magistra filologii) przydaje się perkusistom na kilku płaszczyznach:
- warsztaty, kliniki, obozy perkusyjne i masterclass prowadzone przez światowe gwiazdy perkusji – dopiero dobra znajomość angielszczyzny daje możliwość pełnego wydobycia tego, za co płacimy w bilecie, ponieważ można w sposób swobodny i szybki zadawać pytania oraz faktycznie zrozumieć odpowiedzi
- lekcje online – dzięki znajomości mowy Szekspira możemy pobierać nauki u najwybitniejszych lub naszych ulubionych perkusistów bez konieczności podróży do ich miejsca zamieszkania, jak to było w przeszłości
- materiały edukacyjne – posiadając DVD instruktażowe lub dostęp do streamu, czy też oglądając materiały audio/wideo na YouTube dowiemy się o wiele więcej rzeczywiście rozumiejąc, co prowadzący do nas mówi
- kontakt osobisty z artystami – można oczywiście poprosić kolegę lub pokazać na migi, że chcemy zrobić sobie zdjęcie z naszym ulubionym perkusistą po warsztatach, jednak jest to przecież o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze gdy zrobimy to sami. Do tego, jeśli tylko jest taka możliwość, mamy szansę na krótką pogawędkę z idolem, a podczas obozu nawet na dłuższą (po zajęciach, przy herbatce)
- biznes muzyczny – każdy perkusista myślący poważnie o grze poza granicami naszego kraju wie, że bez angielskiego ani rusz. Można załapać się do fajnej zagranicznej kapeli wyłącznie na podstawie umiejętności instrumentalnych i muzycznych, ale nie potrwa to długo, jeśli z czasem nie podszlifujemy języka, ponieważ nie ma możliwości nawiązania długotrwałej relacji z innymi muzykami, nie ma kontaktu z managementem, nie ma komunikacji z firmami w sprawie “endo” i wreszcie nie wiemy, co podpisujemy w umowach (jeśli już do ich zawarcia w ogóle by doszło). Oglądający nas maniacy bębnów znają nazwiska perkusistów pochodzących z Europy środkowej, którzy świetnie sobie radzą w USA lub Wlk. Brytanii, jednocześnie występując na całym świecie z koncertami lub klinikami perkusyjnymi. Aby to zrobić, musieli opanować angielski, jednak bądźcie pewni, że nie są filologami. Dla tych, którzy nie są na bieżąco:
- Dariusz “Daray” Brzozowski (Polska) – występuje na całym świecie i nagrywa z norweską grupą Dimmu Borgir. Sam wynegocjował sobie umowę z zespołem, sam negocjuje kontrakty endorserskie (marki: Tama, Meinl)
- Gergo Borlai (Węgry) – perkusista sesyjny mieszkający w Los Angeles, występuje lub nagrywa z takimi artystami jak: Scott Henderson, Matthew Garrison, Gary Willis, Scott Kinsey, Hiriam Bullock, enorser marek Gretsch, Zildjian, DW, Vic Firth, Dunnett, SlapKlatz (https://www.beatit.tv/gergo-borlai-matthew-garrison-na-zywo/)
- Dali Mraz (Czechy) – występuje lub nagrywa z takimi artystami jak: Scott Kinsey, Susanne Vega, Federico Malaman, endorser marek DW, Zildjian, Vic Firth, SlapKlatz (https://www.beatit.tv/dali-mraz-prezentuje-swoj-zestaw…/)
- Peter Szendofi (Węgry) – wykładowca w nowojorskiej szkole Drummers’ Collective, występuje i nagrywa z zespołem Loop Doctors, endorser marek Tama, Meinl, Vic Firth (https://www.beatit.tv/peter-szendofi-wywiad-dla-beatit-cz-2/https://www.beatit.tv/peter-szendofi-wywiad-dla-beatit-cz-2/)
- Claus Hessler (Niemcy) – mistrz techniki Moellera oraz open handed, wybitny edukator, uczeń Doma Famularo, endorser marek Mapex, Sabian, Evans, Pro-Mark
- Dirk Brand (Niemcy) – uczeń Joe Porcaro, równie swobodny w power metalu, co w jazzie, występuje lub nagrywa z takimi artystami jak: Axxis, Subsignal, Gregor Hilden Organ Trio, endorser marek Pearl, Sabian, Roland
- George Kollias (Grecja) – mistrz technicznego death metalu znany z zespołu Nile, edukator, endorser marek Pearl, Sabian, Evans, Vic Firth (https://www.beatit.tv/drum-fest-2017-wywiad-z-georgem…/)
- Thomas Lang (Austria) – perkusista sesyjny, uczący na całym świecie edukator, endorser marek DW, Meinl, Remo, Vic Firth, Roland (https://www.beatit.tv/thomas-lang-wywiad-cz-55/)
- Gabor Dornyei (Węgry) – perkusista sesyjny mieszkający w Londynie, gdzie prowadzi własną szkołę perkusyjną, endorser marek Pearl, Zildjian, Remo, Vic Firth, Roland (https://www.beatit.tv/gabor-dornyei-wywiad-cz-6/)
- Alex Landenburg (Niemcy) – mieszka w Londynie, występuje i nagrywa z zespołami Cyhra i Kamelot, ma nakoncie współpracę z legendą thrash metalu – zespołem Annihilator, a także Luca Turilli’s Rhapsody, czy Mekong Delta, endorser marek Zildjian, Mapex, Remo, Vater, E-drum (https://www.beatit.tv/alex-landenburg-wywiad-dla-beatit…/)
- Jost Nickel (Niemcy) – czynny muzyk, edukator prowadzący kliniki na całym świecie, autor podręczników z dziedziny gry na perkusji (https://www.beatit.tv/jost-nickel-prezentuje-swoj-zestaw…/)
- Mirkko DeMaio (Włochy) – obecnie perkusista popularnej szwedzkiej grupy progrockowej The Flower Kings, endorser marek Istanbul Agop, Tama, Oriollo (https://www.beatit.tv/mirkko-demaio-przedstawia-swoj…/)
- Anika Nilles (NIemcy) – znana maniakom bębnów na wszystkich kontynentach specjalistka od nieparzystych zagrywek i takiegoż metrum, edukatorka, szefowa własnego zespołu Nevell, endorserka marek Tama, Meinl, Pro-Mark, Evans, Roland (https://www.beatit.tv/anika-nilles-i-kaz-rodriguez…/)
- Benny Greb (Niemcy) – znany i uwielbiany na całym świecie mistrz groove’u, wybitny edukator prowadzący kliniki na całym świecie, autor popularnych instruktażowych DVD, szef zespołu Moving Parts, endorser marek Sonor, Meinl, Vic Firth, Remo (https://www.beatit.tv/benny-greb-wywiad-cz-6/)
Z jakich źródeł czerpać wiedzę językową, która pozwoli nam zrealizować te wszystkie cele? Naturalnie, są przeróżne kursy codziennej angielszczyzny oraz Business English, jednak nie na nich chcemy się dziś skupić, ponieważ nie obejmują branżowego słownictwa muzycznego. Należy zatem uzupełniać standardową naukę o muzyczną wiedzę fachową o wszelkie dostępne materiały, takie jak:
- DVD instruktażowe, materiały audio/wideo na YouTube, podręczniki – skupiamy się nie tylko na samej grze, ale także na słownictwie, które ją opisuje (teoria muzyki, techniki gry i sposoby ich egzekucji, nazwy sprzętu itd.)
- wywiady z artystami – analizując wypowiedzi najlepszych w dziedzinie perkusji poznajemy słownictwo fachowe (tak, jak powyżej), ale także dowiadujemy się wiele o perkusiście jako człowieku, poznajemy jego zdolności intelektualne, a nie wyłącznie muzyczne i manualne. Nierzadko pomaga to w zrozumieniu stylu gry danego artysty. Na przykład Neil Peart był autorem tekstów grupy Rush, pisał książki, można powiedzieć, że posługiwał się słowem w podobny sposób, w jaki grał na bębnach. Polecam również wywiady dostępne na YouTube na kanale The Sessions Panel, w których Dom Famularo rozmawia z największymi i najwybitniejszymi perkusistami działającymi obecnie w branży
- nazwy zespołów, tytuły utworów i płyt oraz teksty – to nieocenione narzędzie nauki języka. Nie jestem w stanie zliczyć wszystkich słówek, idiomów, czy struktur gramatycznych, które poznałem i przećwiczyłem w ten sposób. Najlepszym przykładem jest to, że nigdy nie musiałem wkuwać czasowników nieregularnych, ponieważ praktycznie wszystkie pojawiają się w tekstach piosenek.