W ostatnich dniach wiosny zamknęliśmy się w poznańskim Perlazza Studio, gdzie pod okiem znanego muzyka, nagradzanego producenta i realizatora, a także (a dla nas przede wszystkim) maniaka bębnów, Przemysława „Perły” Wejmanna, przetestowaliśmy kilka zestawów perkusyjnych i werbli z oferty firmy MW-Vintage, która (jak sama nazwa wskazuje) specjalizuje się w handlu sprzętem vintage i jest prowadzona przez Mateusza Wysockiego, którego niejedna Bębniarka i niejeden Bębniarz zna wieloletniej pracy w poznańskim sklepie Avant Drum Shop. Ściślej mówiąc, testował Max Psuja, ekipa beatit.tv zarejestrowała obraz, a nasz czujny realizator zadbał o odpowiedni dźwięk.
Max Psuja, jako absolutny maniak wintydżu, były pracownik “Avanta” i świetny perkusista, mający na koncie współpracę z takimi artystami jak Kumka Olik, Holak, Lilly Hates Roses czy Yoachim, nadawał się doskonale do roli laboranta „ostukującego” sprzęt. Uczynił to zresztą z wielką ochotą.
Testujemy werbel Gretsch 4153 Jasper z lat 70.
1. Produkt
Gretsch to istniejąca od 1883 r. amerykańska marka będąca ikoną w branży perkusyjnej. Tej nazwy nie trzeba przedstawiać żadnemu maniakowi bębnów na świecie. Nie tylko zestawy perkusyjne, ale także werble ozdobione tym logo cieszą się renomą wśród perkusistów, i to zarówno tych poszukujących nowego instrumentu, jak i tych zainteresowanych czymś wintydżowym. Korpus testowanego werbla jest wykonany ze sklejki łączącej klon i rodzaj eukaliptusa australijskiego (znany jako gumwood) pokrytej chromowaną okleiną. Według Mateusza Wysockiego testowany egzemplarz Gretsch 4153 pochodzi z końca lat 70., najprawdopodobniej z roku 1978.
2. Podstawowa specyfikacja werbla:
- producent: Gretsch
- model: 4153
- korpus: Jasper
- wymiary: 14″ x 6,5″
- rok produkcji: najprawdopodobniej 1978 r.
- materiał: klon / gumwood
- wykończenie: okleina Chrome Steel (Chrome Over Wood)
- obręcze: Gretsch Die Cast, strojenie na 8 śrub
- maszynka: odlewana, zatrzask, regulowany buttend
- okucia: pojedyncze
- sprężyny: Tama, stalowe, 20 zwojów
- naciągi: Aquarian Texture Coated / Aquarian Classic Clear
- tłumik: tak
3. Przebieg testu i brzmienie
Podczas testu werbla Gretsch 4153 Jasper wykorzystaliśmy zestaw perkusyjny Gretsch Stop Sign Drop G w konfiguracji “Grand Prix” z lat 80., talerze Impression Cymbals oraz naciągi Aquarian (Response 2 Coated na tomach, Texture Coated i Classic Clear na werblu oraz Super Kick I Coated na centrali).
Max zaprezentował najpierw brzmienie przy użyciu pojedynczych uderzeń o różnej dynamice, następnie figur rudymentowych, aby ostatecznie zagrać na całym zestawie.
Werbel brzmi bardzo klasycznie. Co często spotykane w instrumentach vintage, brzmi troszkę “puszkowo”, a na mocniejsze uderzenia reaguje lekkim dławieniem. Z drugiej strony dzięki temu nie ma nieprzyjemnej “fajerwerkowej” wybuchowości. Rimshot brzmi bardzo zawodowo i nie zabija swoją ostrością, a cross stick można uznać za doskonały. Jest to werbel, jakiego żaden miłośnik starszego brzmienia w żadnym razie by się nie powstydził.
Oto, jakie wrażenia z gry ma nasz “laborant”, Max Psuja: “Dokładnie taki werbel i takie brzmienie, o jakie chciałbym poszerzyć mój arsenał. Ciepło znane z klasycznych nagrań z lat 70., nieprzesadna dynamika i łatwa kontrola (przynajmniej dla mnie). Świetny!”
Od dnia, w którym nakręciliśmy ten test werbel został sprzedany. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą sklepu internetowego firmy MW-Vinage pod tym adresem: http://mw-vintage.pl/
Bębniarki i Bębniarze! Pora, aby werbel Gretsch 4153 Jasper w wymiarach 14″ x 6,5″ przeszedł najważniejszy ze wszystkich testów, a więc ten na słuch widzów portalu dla perkusistów beatit.tv! Specjalnie dla Was Max Psuja ze studia Perlazza!