Gdy jeszcze było ciepło i świeciło piękne, letnie słońce, zamiast pojechać gdzieś nad wodę, zamknęliśmy się w poznańskim Perlazza Studio, gdzie pod okiem znanego muzyka, nagradzanego producenta i realizatora, a także (a dla nas przede wszystkim) maniaka bębnów, Przemysława „Perły” Wejmanna, przetestowaliśmy całą gamę zestawów perkusyjnych i werbli z oferty firmy MW-Vintage, która (jak sama nazwa wskazuje) specjalizuje się w handlu sprzętem vintage i jest prowadzona przez Mateusza Wysockiego, którego niejedna Bębniarka i niejeden Bębniarz zna z wieloletniej pracy w poznańskim sklepie Avant Drum Shop. Ściślej mówiąc, testował Max Psuja, ekipa beatit.tv zarejestrowała obraz, a nasz czujny realizator zadbał o odpowiedni dźwięk.
Max Psuja, jako absolutny maniak wintydżu, były pracownik “Avanta” i świetny perkusista, mający na koncie współpracę z takimi artystami jak Kumka Olik, Holak, Lilly Hates Roses czy Yoachim, nadawał się doskonale do roli laboranta „ostukującego” sprzęt. Uczynił to zresztą z wielką radością i ochotą.
Testujemy werbel Sonor Phonic D-506 z lat 80.
1. Produkt
Phonic to jeden z najbardziej poszukiwanych werbli Sonora. Korpus jest wykonany ze stali ferro-manganowej, a instrument sprzedawano wraz z zestawami perkusyjnymi Sonor Phonic. Według Mateusza Wysockiego testowany egzemplarz Sonor Phonic D-506 pochodzi z początku lat 80., najprawdopodobniej z roku 1983.
2. Podstawowa specyfikacja werbla:
- producent: Sonor
- model: Phonic D-506
- wymiary: 14″ x 6,5″
- rok produkcji: najprawdopodobniej 1983 r.
- miejsce produkcji: Niemcy
- materiał: stal ferro-manganowa
- grubość korpusu: 1,2 mm
- wykończenie: Chrome Over Steel (COS)
- obręcze: klasyczne, strojenie na 10 śrub
- maszynka: odlewana wajcha + regulowany buttend
- okucia: Sonor, podwójne
- sprężyny: Japan Steel, 20 zwojów (nowe)
- naciągi: Aquarian Texture Coated / Aquarian Classic Clear
- tłumik: tak
3. Przebieg testu i brzmienie
Podczas testu werbla Sonor Phonic D-506 wykorzystaliśmy zestaw perkusyjny Beverley z lat 70., talerze Impression Cymbals oraz naciągi Aquarian (Response 2 Coated na tomach, Texture Coated i Classic Clear na werblu oraz Super Kick I Coated na centrali).
Max zaprezentował najpierw brzmienie przy użyciu pojedynczych uderzeń o różnej dynamice, następnie figur rudymentowych, aby ostatecznie zagrać na całym zestawie.
Werbel świetnie brzmi nastrojony “na szmatę”, można wręcz powiedzieć, że wzorcowo (jest to naturalnie “szmata” w stylu vintage). Brzmienie jest wówczas ciepłe, delikatnie “kartonowe”, sprężyny reagują bardzo ładnie. W wyższym stroju jest trochę mniej sprężyn, ale brzmienie pozostaje ciepłe, z lekkim, równie ciepłym, “puszkowym” przydźwiękiem, którego łatwo można się pozbyć za pomocą niedużego żelka lub taśmy. Wspomniany przydźwięk nadaje brzmieniu werbla sporo życia i klasycznej (w sensie klasycznego rocka), nawet marszowej charakterystyki.
Oto, jakie wrażenia z gry ma nasz “laborant”, Max Psuja: “Jest to świetny, rockowy werbel z jasnym atakiem. Zaskoczyło mnie to, że nie ma on zbyt wiele alikwotów, nawet z klasycznym jednowarstwowym naciągu, i bardzo łatwo kontrolować jego brzmienie.”
Werbel można kupić w sklepie internetowym firmy MW-Vinage pod tym adresem: http://mw-vintage.pl/sonor-werbel-phonic-d-506/
Bębniarki i Bębniarze! Pora, aby werbel Sonor Phonic D-506 w wymiarach 14″ x 6,5″ przeszedł najważniejszy ze wszystkich testów, a więc ten na słuch widzów portalu dla perkusistów beatit.tv! Specjalnie dla Was Max Psuja ze studia Perlazza!